Our blog

Back / Trends en tendenzen in Webdesign 2013

One page websites

Site bezoekers nemen tegenwoordig steeds minder de tijd om de structuur van een website goed onderzoeken. Daarop anticiperend worden er steeds meer zogenaamde one-pagers opgeleverd. Websites die, zoals het woord al zegt, slechts uit één pagina bestaan. Voordeel is dat alle informatie via scrollen te bereiken is, wat vooral handig is voor mobiele bezoekers, of bezoekers vanaf de iPad.

Skeuomorfisme maakt plaats voor minimalisme

Skeuomorfisme is het gebruik van design elementen die rechstreeks en één-op-één uit de echte wereld overgenomen lijken. Gebruikers van Apple producten moeten met dit principe herkennen, zoals bijvoorbeeld de iOS kiosk applicatie. In 2013 gaat het design meer naar minimalisme toe, waarbij meer nadruk komt de liggen op simpelheid en eenvoud in typografie.

Adaptief Design

Door de enorme groei van het aantal mobiele apparaten wordt de eis voor een goede weergave op een veelvoud van schermformaten steeds belangrijker. Hier komt adaptief design om de hoek kijken. Dit is een type web design dat zich schikt naar elke type schermformaat, of het nu van een mobiele telefoon is, een iPad, of van een PC, en op elk device de optimale wijze van interactie (touch, swipe, muis) ondersteunt.

Aanpassing aan Retina schermen

In 2012 kwam Apple met een nieuw type scherm, Retina, dat in korte tijd geweldig populair is geworden. Deze innovatie beïnvloedt het design van apps en web design in het algemeen. Afbeeldingen geoptimaliseerd voor gewone monitoren zien er op Retina schermen een beetje blurry uit, omdat de pixeldichtheid daar twee keer zo hoog is.

Het gebruik van infographics

Hoewel je kunt zeggen dat infographics al een behoorlijke tijd populair zijn, gaat dit er in 2013 zeker niet minder op worden. Het weergeven van een set data in een heldere leuk opgemaakte grafiek blijft een onovertroffen manier om effectief informatie over te brengen.

Het gebruik van heldere, grote foto's

Je zult dit jaar steeds vaker websites zien met hele heldere schermgrote foto's die direkt de aandacht trekken. Vooral op websites van design studio's, autodealers, modellenbureaus, eigenlijk overal waar het belangrijk is om een gebruiker direkt te boeien.

Afsluiting

Het is uiteraard belangrijk om met de tijd mee te gaan en te weten wat er vandaag en morgen populair wordt. Tegelijkertijd is het van belang je eigen stijl en individualiteit niet te verliezen, datgene wat je design herkenbaar en uniek maakt.